Kalo nak,KLIK! Kalo xnak,KLIK JE..
HERBALIFE
BERMINAT MENCUBA HERBALIFE
Sila isi form di bawah >>>
Nama:
Email Anda:
NO H/P
Program Pilihan Turun berat badan
Naik berat badan
Improve kesihatan
Tambah tenaga
Improve skin
Jana pendapatan tambahan
Lokasi Anda

Sunday, November 14, 2010

Penulisan Artikel : Tajuk Untuk Artikel


Salam semua, bertemu lg kita utk sambung tentang tips menulis artikel yg ke-3 iaitu "Tajuk Untuk Artikel".

Dalam penulisan artikel, tajuk adalah bahagian yang paling penting sekali. Ingat!! Paling PENTING sekali. Saya tekankan sebegitu kerana; tajuklah yang akan dibaca oleh pembaca terlebih dahulu apabila terjumpa artikel tulisan anda. Tajuk adalah headline bagi sesebuah artikel, bukannya ayat pertama yang terkandung dalam artikel anda. Tajuk juga adalah rumusan awal bagi isi kandungan artikel anda. Selepas pembaca membaca tajuk sesebuah artikel, dalam sesaat dua, mereka akan segera membuat keputusan sama ada ingin teruskan bacaan
atau tidak. Jika mereka membuat keputusan untuk tidak teruskan bacaan, ini bermakna, tajuk yang direka telah gagal dalam memberi gambaran terhadap isi kandungan artikel anda. Jika hal sebegini terjadi, ubahlah tajuk artikel anda itu. Untuk mengetahui adakah tajuk artikel anda menarik atau tidak, tanyakan kepada rakan-rakan anda. Minta mereka untuk memberi komen terhadap tajuk artikel anda itu. Jika mereka katakan tajuk anda kurang menyengat, minta pula pandangan dan cadangan mereka supaya anda dapat maksimumkan keberkesanan tajuk terhadap minda pembaca. Terdapat DUA kaedah untuk memberikan tajuk kepada artikel. Sama ada tajuk dalam :
bentuk pemberitahuan
(contoh: Teknik Mudah Siapkan Produk Dalam 24 Jam) atau bentuk soalan (contoh: Adakah Anda Serius Dalam Jana Duit Melalui Adsense?).
Tidak kiralah apa jua pilihan anda dalam memberi tajuk, tetapi ia mestilah selaras dengan objektif artikel anda. Tajuk yang diberi pula mestilah relevan dengan isi artikel anda. Jika tidak relevan, sudah pasti pembaca akan hilang tumpuan dan tinggalkan artikel anda tanpa memanfaatkannya. Tajuk yang baik adalah tajuk yang tidak menunjukkan unsur-unsur jualan.
Contoh: Dapatkan Teknik Hebat Buat E-book Sekarang. Jika anda menulis tajuk artikel sebegitu rupa, ia menggambarkan anda hanya ingin membuat promosi terhadap sesuatu produk sahaja. Para pembaca mungkin membaca artikel anda tetapi tidak begitu teruja untuk menghabiskan bacaan mereka. Saya cadangkan, tulislah tajuk yang menunjukkan anda ingin berkongsi ilmu. Contoh: Teknik Hebat Buat E-book, Saya Senaraikan Caranya Di Sini. Cuba anda perhatikan, saya hanya ubahkan sedikit tajuk artikel itu supaya ia menunjukkan anda sedang membuat satu perkongsian ilmu. Dengan menulis tajuk sebegini, pembaca pasti akan membuat bacaan sehingga ke ayat terakhir artikel anda. Saya juga yakin, jika anda meletakkan link laman jualan di hujung artikel, dan anda meminta supaya pembaca mengunjungi laman jualan tersebut, mereka pasti akan berbuat demikian dan membuat belian di sana.

Oleh: Shaiful Azhan B. Malik


0 comments: