Kalo nak,KLIK! Kalo xnak,KLIK JE..
HERBALIFE
BERMINAT MENCUBA HERBALIFE
Sila isi form di bawah >>>
Nama:
Email Anda:
NO H/P
Program Pilihan Turun berat badan
Naik berat badan
Improve kesihatan
Tambah tenaga
Improve skin
Jana pendapatan tambahan
Lokasi Anda

Tuesday, February 15, 2011

INFO UNIFI



"Pernah dengar bukan?

High speed broadband. Menggunakan kabel fiber optik. Lebih pantas dan tuntas berbanding Streamyx yang menggunakan kabel copper. Pekej UniFi ini merangkumi Internet, video (IPTV) dan telefon pada kelajuan 5Mbps, 10Mbps serta 20Mbps. Dan ia terbahagi kepada dua kategori, VIP dan Business.

Baik.

Berikut adalah soalan-soalan biasa tentang UniFi.

1. Perlukah bertukar daripada Streamyx ke UniFi?
Jika anda seperti kad Touch and Go, 'We live in a fast lane.'... jadi mungkin anda mahukan kelajuan luar biasa untuk Internet anda. Tetapi. Jika anda adalah pengguna biasa Internet (bukan hardcore), mungkin ini bukan keperluan anda. Mungkin sekadar kehendak sahaja.

Aku bertukar kepada UniFi ada asbabnya. Ini adalah kerana... tujuh orang pelayar tegar Internet dalam sebuah rumah pada satu masa akan membentuk duka nestapa. Ga... ga... ga.Tambahan pula, Internet di rumah aku memang sedang menggila. Jika satu video Youtube dibuka, mana-mana laman sesawang lain pasti tidak dapat dibuka. Mesej 'Page cannot be displayed' akan berlegar di udara terpapar di mana-mana sahaja dengan gembira. Memang sangat berduka dibuatnya.

2. Kalau berminat dengan UniFi, apa yang perlu dibuat?
Baiklah. Pertama sekali, sila layari laman sesawang UniFi. Lihat pada menu Services dan pilih Check availability in your area. Mohon semak untuk mengetahui kesesuaian UniFi di kawasan rumah anda. Sebab bukan semua tempat ada. Jika kawasan anda ada di dalam skop pemasangan UniFi, pilih pula pekej yang diminati.


Ada VIP5 (kelajuan 5Mbps), VIP10 (kelajuan 10Mbps) dan VIP20 (kelajuan 20Mbps) untuk pekej kegunaan rumah. Aku pakai VIP5. Sebab... paling murah. Kah kah kah. Oklah, jika anda mahu mengetahui perbezaan di antara pekej-pekej tersebut, semak di laman UniFi ya.

3. Jika benar-benar nekad mahu memasang UniFi, apa perlu dibuat?
Nekad? Anda pasti anda sudah nekad? Ok. Mohon dail nombor 1300881222 dan undi Huzaimatus. Baiklah, tidak kelakar. Mohon dail nombor tersebut untuk pertanyaan terus kepada pihak UniFi. Hari itu, aku telefon,"Saya berminat dengan UniFi, apa saya kena buat?". Seorang perempuan menjawab. Sopan dan lembut melayan. Tanya nama, alamat, butir akaun Streamyx lama dan sebagainya. Tup... tap... tup... tap sudah selesai.

Petangnya, beliau telefon semula untuk tetapkan tarikh pemasangan. Lusanya, seorang pegawai teknikal telefon lagi sekali untuk menetapkan butiran akaun Streamyx dan UniFi, lokasi pemasangan dan tarikh pemasangan. Dan kurang dari seminggu, pemasangan sudah selesai dibuat. Jangan lupa, anda akan terikat dengan kontrak UniFi selama dua tahun.

4. Apa pekej yang sesuai untuk dilanggan?
VIP5! Alah, jika ada rezeki lebih... anda langganlah VIP20. Apa ada hal. Kelajuan Internet 20Mbps yang berganda seperti kilat.

VIP5
- kelajuan 5Mbps
- RM149 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 60GB sebulan

VIP10
- kelajuan 10Mbps
- RM199 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 90GB sebulan

VIP20
- kelajuan 20Mbps
- RM249 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 120GB sebulan

Anda tahu Matematik? Baiklah, banding dan kira. Ya. Tepat sekali. VIP5. Alah, buat kali ke lapan ratus... suka hati andalah mahu pilih pekej mana. Jika berkemampuan, langgan sahaja VIP20. Pemasangan percuma jika anda memilih VIP20. Tetapi bayaran pemasangan RM200 akan dikenakan pada VIP5 dan VIP10.

5. Berapa banyak perlu dibayar?
There is no payment upfront. Semuanya akan dimasukkan ke dalam bil. Jika anda mengambil pekej VIP5, kira-kira untuk bil pertama adalah seperti di bawah.

Bil pertama= RM149 + RM149 + RM40
Bil kedua = RM149 + RM40
Bil ketiga = RM149 + RM40
Bil keempat = RM149 + RM40
Bil kelima = RM149 + RM40
Bil keenam = RM149

Bayaran RM40 selama lima bulan adalah untuk pemasangan. Ingat RM200 yang aku kata tadi? Ya. Itulah dia. Baiklah. Perhatikan. Pada bil pertama ada terlebih RM149 bukan? Menurut kata mereka, itu adalah seperti er... duit muka mungkin. Akan diperoleh semula duit itu apabila tamat kontrak UniFi jika anda mahu menamatkan kontrak... agaknya.

Boleh jadi aku tersalah anggap. Maaflah. Aku tidak ingat sangat jalan cerita perempuan itu tempoh hari. Nanti jika anda berminat untuk melanggan UniFi, jangan lupa tanya soalan mengenai bayaran kepada mereka.

6. Dengar kata, pemasangan UniFi ada drilling. Betul ke?
Ya. Betul. Lebih-lebih lagi jika pemasangan wayar di rumah anda sangat mementingkan konsep OHS (Occupational Health and Safety). Macam rumah aku kan, wayar-wayar semua berselirat di dalam dinding. Jadi, semasa technician itu sampai rumah... beliau sedikit keliru juga mahu membuat pemasangan UniFi. Lalu, pakcik Zulkefli mencadangkan satu idea. Dan hasilnya pemasangan kabel UniFi di rumah aku pun alhamdulillah berjaya. Ya. Sedikit tebukan telah dibuat. Mari aku cerita panjang sedikit.

Tiang telefon itu betul-betul di hadapan rumah. Kabel ditarik dari tiang telefon ke dalam rumah. Casing cable (bentuk segiempat) itu pula diletakkan di luar tingkap bilik tidur utama di tingkat atas. Ya. Mereka panjat bumbung sedikit. Dan kabel fiber optik (halus dan bewarna putih) itu pula akan dipasang di dalam rumah. Berselirat atau sebaliknya, itu terpulang kepada budi bicara anda. Ayah aku cadangkan tebuk dinding (sebesar biji mata).

Ok. Di dalam rumah pula, kabel fiber optik itu akan disambungkan ke televisyen, router dan telefon. Semuanya perlu diletakkan secara bersebelahan (biar mesra) dengan televisyen senang cerita. Akhirnya kabel fiber optik, router dan telefon telah diduduk letak bersebelahan dengan televisyen. Meriah jadinya. Kasihan ibu saya. Pasu-pasu bunga beliau di sebelah televisyen telah diturun taraf dan disimpan ke dalam almari.

7. Perlu sediakan apa-apakah untuk pemasangan?
Tidak. Memadai jika anda mempunyai sebuah televisyen dan komputer. Pihak UniFi akan membekalkan anda secara percuma Wireless-N Router, telefon wireless dan decoder IPTV.



Ah, ya. Jangan lupa bekalkan multiple extension cord ya.

8. Berapa lama pemasangan UniFi dibuat?
Sebab dua orang technicians itu terpaksa menarik kabel pada pokok-pokok besar yang banyak kerengga, memanjat bumbung untuk ke tingkap di luar bilik tidur utama dan mengemaskini kabel fiber optik di dalam rumah... tempohnya adalah dari jam 9.45 pagi sehingga 3 petang. Sangat lama juga itu. Jangan lupa hidangkan tetamu air minuman dan sedikit pengalas perut ya.

9. Kalau sudah ada UniFi, macamana dengan Streamyx?
Buat pengetahuan anda, pemasangan kabel UniFi tidak akan mengganggu kabel telefon dan kabel copper Streamyx anda. Masing-masing mengikut haluan sendiri. Jadi, jika anda sudah melanggan UniFi, tamatkan sahaja akaun Streamyx anda.

10. Kalau sudah ada UniFi, macamana dengan telefon?
Buat pengetahuan anda juga, UniFi membekalkan telefon wireless cord di mana tiada bayaran akan dikenakan untuk panggilan nasional. Dan sepuluh sen seminit akan dikenakan untuk panggilan handphone. Bermakna, kini anda mempunyai dua telefon. Jadi, apa tunggu lagi. Tamatkan sahaja talian telefon yang sudah ada. Tetapi jika anda berkemampuan untuk membayar dua-dua apa ada hal bukan.

11. Bagaimana mahu membuat pembayaran bil UniFi?
Tiada beza dengan pembayaran telefon dan Streamyx. Melalui Maybank2u juga boleh. Anda akan diberi pilihan samada untuk menerima bil setiap bulan dalam bentuk pos ke rumah atau dalam bentuk email. Caj akan dikenakan sebanyak RM8 jika dihantar dalam bentuk pos. Harga kertas sudah naik barangkali. Manakala tiada caj akan dikenakan jika bil dihantar melalui email. Makanya. Buatlah pilihan yang bijak (sambil mengelipkan mata).

12. Kalau tiba-tiba nak tamatkan UniFi boleh tak?
Boleh. Jika kontrak dua tahun sudah tamat, tiada masalah. Tetapi. Jika mahu tamatkan sebelum kontrak, anda akan dikenakan bayaran sebanyak RM500. Ya. Denda.

Butiran lain, boleh baca pada Terms and Conditions di dalam laman UniFi. Gila? Gila tidak gila aku baca juga Terms and Conditions dari mula sampai habis tahu. Consumerism kononnya.

Tsk.

Banyak betul aku terangkan. Terasa seperti orang TM pula. Jangan risau. Ini bukan promosi mewakili pihak TM. Ini cuma er... testimonial (mungkin) sahaja. Dan sedikit maklumat tentang UniFi jika ada yang berminat. Aku harap segalanya terang, jelas dan nyata. Seperti hukum Izhar Halqi. Panjang gila. Penatlah menulis.

Ah, ya.

Testimonial. Kalau dahulu aku muat turun satu episod drama Korea (700Mb) selama tiga ke lima jam... kini dengan UniFi cuma 30 minit sahaja. Satu hari boleh muat turun drama Korea dengan lengkapnya jika gigih menghadap komputer. Anda tahu berapakah jumlah episod dalam drama Korea? Secara puratanya adalah 16 episod. Ya. Jika anda gigih memuat turun menggunakan Megaupload, cuma 30 minit sahaja diperlukan untuk satu episod.

Lagi pula.

Jika anda menonton video di Youtube... tiada lagi buffer atau tersekat-sekat. Kepuasan di tahap maksimum. Perjalanan darah anda akan lebih lancar. Tiada lagi darah yang naik dan turun akibat menunggu video yang tersekat-sekat. Dan terakhirnya, tidak perlu lagi ke Night Market Batu Feringgi Pulau Penang untuk mencari DVD Drama Korea RM4. Dan tidak perlu ke wayang juga. Torrent untuk Harry Potter Deathly Hollow sudah ada. Kah kah kah. Tengoklah. Kalau rajin nanti aku muat turun."


Hakcipta : http://blogpenyamun.blogspot.com/2011/01/jom-layan-apa-itu-unifi.html

0 comments: